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The Records of Korean B- and C-Class War Criminals |
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監督・録音:本橋雄介 Director, Sound : Motohashi Yusuke |
若手のドキュメンタリー作家が個人的なテーマに転向していく中で、今でも何人かの社会派・政治派のドキュメンタリー作家たちが生き残っている。『朝鮮人BC級戦犯の記録』はその好例だ。本橋雄介はこの作品を日本映画学校の卒業制作として完成させた。日本映画学校は今村昌平と評論家の佐藤忠男によって運営されている映画専門学校である。本橋のビデオ作品は、第二次大戦中に日本軍部の命令でおかした戦争犯罪のために求刑された朝鮮人に対する賠償問題を徹底的に追及している。映画『戦場にかける橋』などで、日本軍がビルマに鉄道を敷設するために戦争捕虜を強制労働させていた話は有名になったが、この強制労働の監督官として朝鮮人の民間人が雇われていたという事実はあまり知られていない。朝鮮人監督官は捕虜と接する機会が多かったために、軍部の残虐行為の直接的な実行者となってしまった。その結果、戦後、148人の朝鮮人が戦犯として処刑されたり投獄されたりした。 この作品では生存者を追跡し、さらに複雑な全体像を描き出している。日本の横暴な植民地支配のもとで、多くの朝鮮人はヒエラルヒーの底辺の仕事を選択せざるをえなかった。植民地の被支配民としてそのような状況を回避することはほとんど不可能だった。戦後、彼ら朝鮮人は「日本人戦犯」として裁かれたが、皮肉なことに釈放されたあとは朝鮮人であるために日本軍人への恩給を受取ることはできなかった。生存者たちは賠償を請求しているが、軍国植民地主義の過去を検証することをいまだに拒否しつづけている日本政府にことごとく無視されてきた。 このドキュメンタリーは学生の作品としては非常に詳しく調査されている。映画手法の独自性や主題に対する批判精神には欠けるが、歴史的な記録としてはそれをカバーするほどの出来栄えをもった作品である。 (アーロン・ジェロー) |
At a time when young Japanese documentarists have mostly turned to personal topics, there are still a few engaged in socially and politi cally committed filmmaking, and The Depth of the Truth is one of the better-made examples. Produced by Motohashi Yusuke as his graduation work for the Japan Academy of Moving Images, the film school run by Imamura Shohei and the critic Sato Tadao, the video thoroughly pursues the issue of reparations for Koreans charged with war crimes committed under the direction of the Japanese military in WWII. Many know through such films as The Bridge Over the River Kwai of the railroad Japanese forces built through Burma using POWs as forced labor, but few are aware that many of its work supervisors were Korean civilian employees of the Japanese. Having the most contact with the prisoners, they became the direct enforcers of the Army's cruel policies and as a result 148 of them were executed or imprisoned as war criminals after the war. The video follows a few of these survivors to paint a more complex story. Suffering under brutal Japanese colonial rule, many were forced into jobs which placed them at the bottom of a hierarchy that they, as the colonized, could do little to resist. After the war, they were tried as " Japanese war criminals, " but once released, ironically received none of the benefits given to Japanese veterans under the pretext they were Korean. Survivors have sued for redress, but are ignored by a Japanese government that still refuses to examine its colonialist and militarist past. Extremely well-researched for a student production, the documentary's
authenticity as a historical record makes up for a lack of formal
originality and a critical stance towards its own |
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