10月7日、13日 Oct. 7 (Mon.) & 13 (Mon.)
加藤泰・封印されたドキュメンタリーKato Tai's Hidden Documentary
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ざ・鬼太鼓座

The Ondekoza

(7k)

デン事務所、朝日放送、松竹共同製作作品
製作:田耕
プロデューサー:田中康義
監督:加藤泰
脚本・監督助手:仲倉重郎
撮影:丸山恵司
美術:梅田千代夫
美術デザイン:横尾忠則
照明:野田正博
録音:西崎英雄
編集:冨宅理一
出演:河内敏夫、林英哲、大井良明、藤本吉利、高野巧、森みつる
1981/カラー/35mm/107分/磁気4チャンネル・ステレオ 英語・フランス語字幕付

Production Companies : Den Office, Asahi Broadcasting Co., Ltd.,
Shochiku Co., Ltd
Executive Producer : Den Tagayasu Producer: Tanaka
Yasuyoshi Director : Kato Tai
Scriptwriter, Assistant Director: Nakakura
Shigeo Photography : Maruyama Keiji
Art Director : Umeda Chiyoo
Design : Yokoo Tadanori
Lighting : Noda Masahiro
Sound : Nishizaki
Hideo Editing : Fuke Riichi
Casts : Kawauchi Toshio, Hayashi Eitetsu, Oi
Yoshiaki, Fujimoto Yoshikazu, Takano Takumi, Mori Mitsuru
1981 / Color / 35mm / 107 min / Magnetic 4 channel Stereo / English and French subtitles


戦前に記録映画でデビューし、50年代から70年代にかけて多くの優れたプログラム・ピクチャーを提供し続けてきた加藤泰が、戦後30年以上を経て久しぶりに取り組んだドキュメンタリー作品。鬼太鼓座は新潟県佐渡で和太鼓を中心に日本の伝統楽器を演奏する若者たちの集団である。映画は彼らの練習から各地での公演を捉え、その「音」を映像で再現しようとした。「鬼剣舞」「櫓のお七」「桜変奏曲」「大太鼓」「モノクロームII」「屋台囃子」「津軽三味線」とレパートリーを追いつつ、それを演ずる若者たちへの暖かい眼差しを感じさせる。将来は70ミリにブローアップして公開できるようにパナビジョン・カメラを使用、磁気4チャンネル・ステレオ録音など当時の最高の技術を導入した豪華版。すでに劇映画で獲得してきた個性的なロー・アングル、スコープ・サイズや、登場人物の顔や体に浮かぶ玉のような汗などの演出が、加藤泰の刻印を画面の隅々まで行き渡らせ、幾つかの劇映画としてのエピソードはあるものの画面の「力」を優先した構成やその特異なスタイルによって、映画作家の「芸」を思い知ることになる。映画は完成し東京と京都で完成披露試写会が開かれた後、予定された封切が実施されず、いくつかの映画祭とユーロスペースでの特集上映などごく限られた上映の機会しか与えられていない。今年13回忌を迎えた加藤泰の実質的な遺作であり、今回が史上初のステレオ上映となる。 This is the first documentary produced in many years by Kato Tai. Kato began participating in the making of documentary films in the pre-war era. He developed a substantial body of work collaborating on high-level " program pictures " from the 1950s to the 1970s. Ondekoza is a troupe of young people based on the island of Sado, off the coast of Niigata, whose music consists of playing and performing on Japanese traditional instruments, with focus on taiko (Japanese drums). The film traces the lives of Ondekoza members from their physical training and rehearsals on the island, to the varisous places in which they perform. Attempting to express their " sound " through the properties of filmic images, Kato gives a warm portrayal of the young troupe members. The film includes performances from Ondekoza's repertoire, including Devil Sword Dance ( " Oni kenbai " ), O 'Shichi of the Tower ( " Yagura no O-Shichi " ), Changing Cherry Blossom Song ( " Sakura Hensokyoku " ), The Big Taiko ( " Odaiko " ), Monochrome II ( " Monoku-romu II " ), Float Orchestra ( " Yatai bayashi " ) and Tsugaru Shamisen ( " Tsugarujamisen " ). With the idea of blowing up the print to 70mm for future screenings, the film was made using the top technology of the time--Panavision and quadraphonic sound. Kato's special brand of filmmaking uses shot techniques typical of seen in dramatic films to show, for instance, the sweat beading like jewels off the characters' faces. Techniques such as low angle shots and changing lens size combine with the power of a narrative structured in episodes, like a dramatic film, to realize a filmic work of art. Since the film's completion, it has only been shown at special screenings in Tokyo and Kyoto, and during limited runs at film festivals and at Eurospace in Tokyo. This year marks the 13th anniversary of Kato Tai's death, and so we bring you the first ever stereo screening of his masterpiece.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee