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3+1

3+1

監督・撮影・編集・録音:大木裕之
音楽:今井勉、吉野弘志、斎藤徹、ジョエル・レアンドル、
今堀恒雄、七聲会
製作:越後谷卓司
製作会社:イメージフォーラム
〒160-0004新宿区四谷3-5不動産会館6F
Phone:03-3357-8023/Fax:03-3359-7532
提供:愛知芸術文化センター
〒461-0005愛知県名古屋市東区東桜1-13-2
Phone:052-971-5511/Fax:052-971-5644
日本/1997/日本語/カラー/16mm/82分


Director, Photography, Editing, Sound : Oki Hiroyuki
Music : Imai Tsutomu, Yoshino Hiroshi, Saito Tetsu, Jo鼠le L?andre, Imahori Tsuneo, Shichiseikai
Producer : Echigoya Takashi
Production Company : Image Forum
Fudosan Kaikan Bldg. 6F, 3-5 Yotsuya
Shinjuku-ku, Tokyo 160-0004 JAPAN
Phone: 81-3-3357-8023 / Fax: 81-3-3359-7532
Source : Aichi Arts Center
1-13-2 Higashi-Sakura
Higashi-ku, Nagoya, Aichi 461-0005 JAPAN
Phone: 81-52-971-5511 / Fax: 81-52-971-5644
JAPAN / 1997 / Japanese / Color / 16mm / 82 min

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大木裕之
Oki Hiroyuki

1964年東京生まれ。1988年に東京大学工学部を卒業したのち、イメージフォーラム付属映像研究所で映画製作を学ぶ。同研究所の卒業展に3時間の長編『松前君の映画』(1989)を発表。『遊泳禁止』(1989)が、イメージフォーラム・フェスティバル1990の審査員特別賞を受賞。1991年から高知市に移り住む。1992年、ユルゲン・ブリューニンク製作により『ターチ・トリップ』(1993)を監督。1994年、初の35mm劇映画『あなたがすきです、だいすきです』を監督。1996年、高知県立美術館製作の『HEAVEN-6-BOX』(1995)が第46回ベルリン国際映画祭でネットパック賞スペシャル・メンションを受賞。近年は、ライブ的な上映にも取り組んでいる。

Born in Tokyo in 1964. Graduated from the Architectural Department of the Faculty of Engineering of Tokyo University in 1988. Studied film production at the Image Forum Institute of the Moving Image and was recognized for his 3 hour long thesis film The Film of Buddy Matsumae ( " Matsumae-kun no eiga, " 1989). His film Swimming Prohibited ( " Yuei Kinshi, " 1989) won the Special Juror's Prize at the 1990 Image Forum Festival. Moved to Kochi city in 1991, and in 1992 directed the Jurgen Brunning production Tarch Trip ( " Tachi torippu, " 1993). Directed his first 35mm fiction film I Like You, I Like You Very Much ( " Anata ga suki desu, dai-suki desu ") in 1994. In 1996 his Heaven-6- Box, a production of the Kochi Museum of Art, was given a NETPAC Special Mention at the 1995 Berlin International Film Festival. Recently he has been involved in live music sampling at screenings of his work.

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アート・パフォーマンス・ステージを、小型ビデオカメラによる82分、1カット撮りというシンプルな構成で記録したものだが、そういった手法とは思えない多彩な映像表現作品になっている。それは、作家自身がパフォーマーであり、ステージ上の映像の提供者であり、また、記録者でもあるという重層的な構造を持っているためである。そして、それらがけっして分離することなく、見事に一体化している。

本作品は、これまで多くの大木作品にみられた、内省的な静の世界とはやや趣を異にする。今回のアクティブな映像は、ステージ上を、楽屋を、そして客席を駆け巡る。それは、伝統的なステージの記録作品に対する、新しい試みである。技術的にも、エフェクターによる映像効果が氾濫する現在、パーソナル・ビデオカメラの癖を逆手にとった、はずしの発想がとても新鮮である。
(桝谷秀一)

Despite its uncomplicated composition as a film recording 82 minutes of performance art in a single continuous shot with a minicam, 3+1 is a colorfully work expressive. This is due to the film's multi-layered structure born of the filmmaker being performer, documentarian, and also the creator of the images we see projected onto the stage itself. Rather than being separated, these levels are beautifully integrated into one work.

3+1 is somewhat different from the quiet and instropective tone of Oki's previous films. Lively images take us from dressing rooms to audience to stage. It is a radical departure from the techniques of conventional live performance documentaries. Technically speaking, at a time when we are being flooded with digital image effects, this film reverses some of the nasty habits of personal video cameras and in so doing is extremely innovative.
- Masuya Shuichi


監督のことば

’96年9月24日に行われたコラボレーション公演「舟の丘、水の舞台」の映像パートを担当するとともに、その記録として愛知芸術文化センター・オリジナル映像作品の第6弾を制作する、これがミックスした形で最初の企画の依頼がありました。ある意味でややこしい、他の監督さんだったらやりにくいような企画でしょうが、僕自身はちょうどライブ表現というか、ステージと映画との関係に興味があったので、非常にやる気が出たし、面白そうだなと思いました。ただ、実際にどういう形になるかは分からず、とにかく“3+1”というイメージが出てきまして、“沖縄・高知・名古屋”という場所でのロケと“本番”、という概念が生まれまして…。公演を作っていくプロセスにも立ち合いましたし、僕としては公演と映画の両方のイメージが相乗的にまとまっていて、構造的には非常にシンプルな映画にまでいきつけたかなと思います。

愛知芸術文化センター広報誌『AAC』No.20より抜粋、再構成

Director's Statement

At the same time as I was in charge of the moving image section of the collaborative performance " Hill of Ships, Stage of Water " (performed on September 24th, 1996). As a record of the performance, I also produced the sixth original piece in the Aichi Arts Center series. The commission first came to me in this mixed format. In one sense such a work is complicated, and to other directors it would probably seem like a really difficult plan to execute, but since at that time I was interested in live performance, or shall I say the relationship between the stage and film, I really wanted to do it. I thought it seemed really interesting. However, the truth is, I began without knowing what form it would take. Then the image of " 3+1 " came to me with the idea of shooting on location in Okinawa, Kochi, and Nagoya and adding images of the public performance. Having been involved in the process of constructing the performance, I feel that whilst the images from both the live performance and the film were brought together in a multiplicity of ways, what we wound up with is actually a movie that is structurally very simple.

Edited excerpt from AAC, Aichi Arts Center publicity journal, No. 20.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee