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アルプス・バラード

Alpine Ballad

Sennen-Ballade

監督・撮影・編集:エリッヒ・ラングヤール
録音:シルヴィア・ハーフェルベック
製作:エリッヒ・ラングヤール
製作会社・提供:ラングヤール・フィルム・プロダクションズ
スイス/1996/スイスドイツ語/カラー/35mm (1:1.66) 100分


Director, Photography, Editing: Erich Langjahr
Sound: Silvia Haselbeck
Producer: Erich Langjahr
Production Company, Source: Lagjahr Film Productions
Luzernerstrasse 16, CH-6037 Root, SWITZERLAND
Phone & Fax: 41-41-450-2252
SWITZERLAND / 1996 / Swiss German
Color / 35mm (1:1.66) / 100 min

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エリッヒ・ラングヤール
Erich Langjahr

1944年スイス、ツーク生まれ。1971年独立して映画製作を始める。1986年発表の『Ex Voto』でニヨン国際映画祭審査員賞、リミニ映画祭ベストヨーロピアンフィルム賞、ライプチヒドキュメンタリー映画週間特別賞など数々を受賞。『Maenner im Ring』(1990)で再びライプチヒドキュメンタリー映画週間審査員栄誉賞、ストラスブール人権協会祭でドキュメンタリー・グランプリを獲得。本映画祭で上映される『アルプス・バラード』はドイツ連邦環境省特別賞を受賞。

Born in 1944 in Zug, Switzerland. Started independent filmmaking in 1971. His Film Ex Voto (1986) won numerous awards at Nyon and Leipzig as well as the Best European Film award at Rimini. Maenner im Ring (1990) also won awards at Leipzig and Nyon, in addition to Grand Prize for documentary at Strassburg Film Festival of Human Rights. The entry for this year's Yamagata, Alpine Ballad was awarded the special prize of Germany's Federal Ministry of Environment.

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エリッヒ・ラングヤールは現代の酪農の日常生活を描写する―近代社会の制約により危機にさらされた生活、商業主義、市場経済、最大限の利益効率、株主的価値観、天然資源の搾取、それに環境破壊に追い詰められつつある生活だ。

映画作家は高度に視覚的な感性と感受性で農場の日々の生活の日常的で些細なディテールを見つめる―豚に餌をやり、チーズを作り、牛の乳をしぼり、肥やしを蒔く、あるいは冬になると材木を削る。

しかし、ラングヤールは酪農技術やそのクリシェを説明しようとしているわけでも、今日の酪農農民の抱える差し迫った問題を分析しようとしているわけでもない。あるいはアルプス山中の生活を美化しているわけでもない。彼はむしろ“存在すること”の価値に心を向けているように思える―いまだ人間がそのアイデンティティと尊厳を保持することができる世界のなかに、人間がまだその尊敬し、愛する自然の一部でいられる場所に存在すること。

映画のなかには言葉は、台詞はほとんどない。カメラはただゆっくりとだけ動く。風景は息を呑む色彩のなかに広がる。彼の眼(そのカメラ)はとりたてて意味のないように見える細部の上にとどまり、詩的で官能的なイメージが立ち現われる。言葉や説明は表面的だ。この映画のゆったりとしたテンポと威厳は、観客に心を自由に漂わせ、自身の立場に反映させ、瞑想することのできる心理的な空間を与えるのだ。
(レグラ・ケーニヒ)

Erich Langjhar portrays the everyday life of a farmer in our time, a life which is endangered by the strains of a modern society defined by consumerism, the market economy, profit-maximization, share holder values, exploitation of natural resources and destruction of the environment.

The filmmaker observes, with a highly visual sense and sensibility, the trivial details of everyday farming life: feeding pigs, making cheese, milking cows, scattering dung, carving wood during the winter.

Langjhar does not however intend to explain farming techniques and their clich市, or to analyze the acute problems of today's farmer. Nor does he romanticize alpine life. Rather, he is concerned with the value of " being " of existing in a world where humans still retain their identities and dignity, where people are still a part of their respected and cared-for natural surroundings.

There are almost no words, no dialogue in the film. The camera moves slowly. Landscapes unfold in breathtaking colors. His (the camera's) eye lingers over insignificant details, conjuring up poetic and sensual images. Words and explanations are superfluous. The slow tempo and serenity of the film provide mental space which allows the viewer's imagination to drift freely, meditating and reflecting on their personal situation.
- Regula K嗜ig


監督のことば

『アルプスバラード』は、農家をめぐる3作品から成るオムニバスフィルムの第1部作であり、“農民、それは一体何なのか?”という問いに取り組んでいる。

この3部作では、アイデンティティ、生存、そして未来という問題が関心事であり、さらにこの3テーマが、3作品それぞれのポイントとなっている。

3部のオムニバス全体を通してその中心を成しているのは、自立した人間の総体としての農民である。大量生産の時代、グローバル化する市場の時代にあって、農家は、世界の至る所で同様に厳しい状況におかれ、存在そのものが危うくなっている。

この3部作は、スイスにおける農家の経済的、社会的、政治的な状況を客観的に描写する事を意図してはいない。重要なのは、カメラを携えた旅を映像体験へ、一つのイメージへと集約していくことであり、そのイメージは内面の“農民性”に写し出される。観客はそこに自らを見いだし、自らの状況、そして“自らの中の農民性”に直面する。

『アルプスバラード』で、観客は、説明的なナレーションのない、20世紀末の酪農農家の日常を体験する。この映画は、アイデンティティへの問いを提起することにより、我々が存在する大きな矛盾、その矛盾への意識を高める試みをしている。

自分は誰なのか?自分は何をするのか?

Director's Statement

Sennen Ballade is the first part of a trilogy about farmers, dealing with the question: " What is it, to be a farmer??

In this trilogy, I am concerned with problems of identity, survival and the future, each film being focused on one of these themes.

In all three films, farmers are portrayed as independent human beings. Farmers all over the world are living a difficult situation in an era of mass production and globalized markets. Their very existence is endangered.

In this trilogy, I don't try to give an objective and accurate description of the economic, social and political situation of Swiss farmers. Rather, through my camera's journey, I intend to create a cinematic experience; evoking an image wherein the farmer's soul is reflected. I wish to facilitate the viewers' recognition of themselves, to enable them to confront their own personal situations and discover " The farmer " within.

Sennen Ballade introduces the viewer, without hindrance of commentary, to the life of an alpine cheesemaker and his family at the end of the 20th century. Questioning the meaning of identity, Sennen Ballade intends to make us aware of the great contradictions at the center of all our lives; contradictions revealed by the questions: " Who am I? " and " What am I doing? "



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee