10月7日 Oct. 7 (Tue.)
小川紳介の仕事The Work of Ogawa Shinsuke
Publications / index / Japanese Documentary

クリーンセンター訪問記

Interview at Clean Center

(18k)

製作:小川プロダクション
企画:上山市保健課
製作:飯塚俊男
監督:小川紳介
撮影:奥村祐治
撮影助手:原正
採録:林鉄次
録音:久保田幸雄
編集助手:見角貞利
編集協力:福田克彦
1975/モノクロ/16mm/57分

Production Company : Ogawa Productions
Planning : Kaminoyama City Public Health Section
Producer : Iizuka Toshio
Director : Ogawa Shinsuke
Photography : Okumura Yuji
Camera Assistant : Hara Tadashi
Transcription : Hayashi Tetsuji
Sound : Kubota Yukio
Assistant Editor : Mikado Sadatoshi
Editing Assistance : Fukuda Katsuhiko.
1975 / B? / 16mm / 57 min


「三里塚」シリーズを終えた小川紳介は、フィルムを持って各地を上映して廻る。そんな地方の一つが山形県であった。そして、山形県上山市保健課の企画により新設されたゴミ処理場「クリーン・センター」のPR映画を製作するために一時的に山形に留まることになった。小川は収集されるゴミが分別されていないという原因から、クリーン・センターの煤煙による公害問題に触れながらも、ゴミの焼却されるシステム、そして焼却場で働く労働者や、収集の仕事に従事する兼業農家の人々と彼等の意識調査をフィルムに収めていった。インタビュアーも務める小川と、それぞれの労働者との会話でも明らかになるように、この映画が個人的な対話の延長で成立したことは人々の素直な笑顔によっても十分に読み取れる。そして、実際に撮影中ゴミ収集会社を兼業とする詩人の木村迪夫氏の勧めで、小川とその仲間は牧野村に移り住むことになる。こうして小川は労働=撮影という革新的な思いつきに至り、実践する場として牧野村を選び、牧野村によって選ばれることになったのである。 After finishing the Sanrizuka series, Ogawa Shinsuke toured the country screening those films. One of the areas he visited was Yamagata prefecture. He stayed in Yamagata temporarily in order to make a publicity film for the garbage disposal facility " Clean Center " established by the Public Health Section of Kaminoyama City. However, in addition to detailing the incineration system itself, Ogawa ventures to touch on such problems as the pollution caused by burning garbage that hasn't been properly separated at the Clean Center. He also films a kind of opinion poll of the people who work at the incinerator and the farmers who work part time collecting garbage. Ogawa appears as an interviewer in this film and it becomes clear through his friendly conversations with various workers that the film is constructed out of indepth personal interviews. This can also be gleaned from the many shots of open and smiling faces. It was during the shooting of this film, with the help of poet Kimura Michio, who was working as a garbage collector, that Ogawa and his group settled in Magino. In this sense Ogawa both chose Magino and was chosen by Magino to put to work his progressive practice of filmmaking together with manual labor.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee