中国 CHINA |
Publications / index / New Asian Currents |
|
|
監督・撮影・編集:李紅(リー・ホン)
Director, Photography, Editing : Li Hong |
1967年北京生まれ。北京放送学院でテレビ・映画製作を学ぶ。91年より短編テレビドキュメンタリーを作り始める。94年にこの『鳳凰橋を離れて』の撮影を開始。彼女の初のインディペンデント作品となった。 Born in 1967 in Beijing, studied TV and film production in Beijing Broadcast Institute. Started making short TV documentaries in 1991. Started filming Out of Phoenix Bridge in 1994, her first independently produced documentary. |
父の家から夫の家へ嫁がされ、「女三界に家なし」、しかも働きずくめ。そんな風土に生まれた田舎娘にとって、北京へ出稼ぎに行く数年間は、たとえ狭い部屋に4人暮らしで厳しい労働条件でも、自由と成功の夢が見られる貴重なひととき。そんな娘たちの揺れる心情と運命との対決を至近距離から追っていく。 | Four girls from the countryside live crammed in a small room in Beijing. Yet despite long hours of hard work and sad living conditions, these may be the freest years of their lives. Out of Phoenix Bridge follows the rising and faltering of hopes and dreams as they reluctantly return to the closed world of their hometown and future husbands. |
|
|
監督のことば 私は三年間、北京で働く4人の若い女性移住労働者の姿を撮影しました。私は都会に生まれ住んでいるものとして、地方からやってきたこのような少女たちに向けられた多くの既成概念をそのまま鵜呑みにしていました。しかし撮影を通して彼女たちを知っていくにつれ、私はことばを失っていきました。この『鳳凰橋を離れて』は、まさにこのことばを失う過程の記録になっているのです。 私が彼女たちにはじめて会ったのは北京にある小さな部屋で、4人は6平方メートルに満たないその部屋にぎゅうぎゅう詰めになって暮していたのです。にもかかわらずこの狭い部屋で暮した年月は彼女たちには人生で最も自由な時間だったはずです。まだ田舎にいて、北京へと上京するまでは彼女たちは両親に付き従っていたのだし、また鳳凰橋を渡って故郷へと帰るときにはきっと嫁入り先が決まって夫に付き従う妻になっているのです。彼女たちが夢の薄片を持つことができたのは北京においてだけだったのです。ひょっとしたら運命が変わるかもしれないと想いながら。 |
Director's Statement I spent three years filming four young female migrant workers in Beijing. As an urban dweller, I had had many pre-conceived notions about these girls from the countryside. What I discovered, however, left me speechless. Out of Phoenix Bridge is indeed a record of this speechless process. I first met these girls in a small room in Beijing. Four girls were crammed into this space of less than six square meters, yet those days might be the freest time of their lives. Before they had come to Beijing, in their hometown, they were daughters belonging to their parents; when they go back to Phoenix Bridge, they would be wives belonging to their husbands. It was only in Beijing that they could have a slice of dream, dreaming of changing their fate. |
Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee |